יום שישי, 25 בספטמבר 2015

HUB רמת גן כמנוע למוטיבציה פנימית


העיר רמת-גן שמה את נושא החדשנות בחינוך במקום ראשון. חזון העיר מחייב את הרשויות בשליטה ובקרה יעילה יותר על מערכות החינוך העירוניות, ופיקוח קפדני על הגידול והפיתוח המואץ בעולם החינוך בעיר. השינוי הוא תפישתי: מניהול פרויקטים וחדשנות בתוך מוסדות החינוך, ליצירת תרבות של שגרת חדשנות עירונית.
דניאל ה׳ פינק בסיפרו ״מוטיבציה: האמת המפתיעה על מה שמניע אותנו״/ הוצאת מטר, מנתח את היסודות של גישת התגמולים החיצוניים, ומבהיר מדוע היא מוגבלת ביותר כגורם מניע, ובאילו מקרים ייחודיים היא בכל זאת יכולה להתאים.
מודל HUB רמת-גן: 
בשלב הראשון נוצרת קהילה לומדת: מנהלי רמת גן מייצרים תשתית תרבותית של שיח חינוכי בנושא חדשנות. כל מנהל מזהה את הצורך הייעודי שלו בחדשנות בחינוך.
בשלב הבא מפותח התהליך החינוכי שיוטמע בכל מוסד חינוך. התהליך יפותח וילמד דרך מתודולוגית הdesign thinking בשיטת למידה Online. תוקם תשתית טכנולוגית ללמידה online אשר תשמש את קהילת אנשי החינוך בעיר.
בשלב השלישי מוקם התהליך כשגרת חדשנות על Dashboard בHUB במרכז הפסג"ה בעיר. מסך זה מייצג את סטאטוס התהליך המוטמע בכל בית ספר בOnline.
בעזרת הhub בפסג"ה מתקיים תהליך ההטמעה של שגרת החדשנות (בליווי מומחי תוכן הנותנים תמיכה דרך הקהילה, הלמידה Online, מפגשי אחד על אחד וליווי בשטח).
בתום שלב ההטמעה, הופכת שגרת החדשנות לתרבות שחוזרת על עצמה כשגרה, בכל מוסדות החינוך בעיר רמת גן. תהליכי חדשנות מוצלחים יוצעו למוסדות חינוך אחרים בעיר.
הHUB משמש כמרכז תמיכה, בקרה ותיעוד לכל תהליכי החדשנות בחינוך בעיר ובכך מייצר שפה ומודלים אחידים ליצירת תרבות של שגרת חדשנות. 
הHUB ברמת גן משמש כמנוע למוטיבציה פנימית על-פי סיפרו של פינק. הוא מציג גישה חדשה ליצירת מוטיבציה מתמשכת בארגונים. גישה זו מתבססת על שלוש אבני יסוד או עקרונות:
1. אוטונומיה (Autonomy) – התשוקה לשלוט בחיינו בעצמנו, על ידי שליטה ב:
מטלה – Task – היכולת להשפיע על מה שאנו עושים. מנהל ביה"ס והצוות המוביל בוחרים בעצמם את שגרת החדשנות.
זמן – Time – מתי אנו עושים את המטלות או המשימות. קצב הטמעת השגרה לתרבות הוא תלוי מנהל, צוות ואקלים ביה"ס.
טכניקה – Technique – כיצד אנו עושים את אותן מטלות. כל צוות בוחר את המתודות הרלוונטיות להטמעת השגרה.
צוות – Team – עם מי אנו עושים זאת. מנהל ביה"ס בוחר בעצמו את הצוות, ואנשי הצוות בוחרים בתהליך.

2. מומחיות (Mastery) – הדחף האנושי להשתפר עוד ועוד במשהו שחשוב לנו. כל אחד מהשותפים לתהליך מלווה על-ידי מומחה מעולם התוכן הרלוונטי ותוך כדי הטמעת השגרה הופך למומחה תוכן בעצמו.
המומחיות מתחילה במה שדניאל פינק מכנה זרימה – (Flow) – כאשר האתגר שאנו ניצבים מולו תואם ליכולות שלנו, תחושה שגורמת לנו להיות שקועים בעשייה עד כדי כך שהכול נראה "נכון" וזורם.
כבר בשלב הסיור הסינגולארי תתחיל להתהוות אותה זרימה בצוות ובקהילת המשתתפים בHUB.
למומחיות יש 3 "חוקים":
·      מומחיות היא הלך מחשבה– הבנה שפיתוח יכולות בתחום מסוים לעולם אינו סופי וניתן לשיפור מתמיד. הHUB הופך לפלטפורמה וללמידה אינסופית של נושא החדשנות בחינוך. הוא הופך לנחלת הקהילה העירונית כולה.
·      מומחיות כרוכה ב"כאב"– היא מחייבת מאמץ, התמדה ואימון מכוון. התהליך מתחיל כבר בשלב הראשון בו נוצרת קהילה לומדת: מנהלי רמת גן מייצרים תשתית תרבותית של שיח חינוכי בנושא חדשנות. כל מנהל מזהה את הצורך הייעודי שלו בחדשנות בחינוך. בשלב הבא מפותח התהליך החינוכי שיוטמע בכל מוסד חינוך. התהליך יפותח וילמד דרך מתודולוגית הdesign thinking בשיטת למידה .Online  
·      מומחיות מתנהגת כמו אסימפטוטה– לעולם אי אפשר להגשימה במלואה, ולכן היא המניע לשגרת חדשנות אינסופית המתחדשת בסיום כל הטמעת תהליך. 

3. תכלית (Purpose) – זוהי השאיפה לעשות את מה שאנחנו עושים במסגרת משהו גדול יותר מעצמנו. השייכות לקבוצה העירונית המעצבת ומטמיעה את החזון העירוני בחינוך בעיר רמת גן.

פינק מסכם את 3 עקרונות המנחים את הפעלת הHUB החינוכי ברמת גן:
1.   מתן אוטונומיה מלאה לכל המשתמשים והמשתתפים בקהילת הHUB החינוכי.
2.   הקניית מומחיות בעולמות התוכן של שגרת חדשנות בתחום החינוך.
3.   תכלית למימוש את החזון החינוכי של העיר רמת גן ליצירת תרבות של שגרת חדשנות. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה