יום חמישי, 27 באוגוסט 2015

קונספט חדש בפיתוח מקצועי למנהלי בתי-ספר על פי מודל אמ"י


הפיתוח המקצועי של מנהלי בתי-ספר מובילים חדשנות, מתבסס על מודל אמ״י לחדשנות בניהול, בהלימה ללמידה המשמעותית והגמישות הפדגוגית.
מודל אמ״י פותח ע״י ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, כמענה לצורך אמיתי בהכשרת מנהלים מקצועיים (Professional and Expert Managers). לאוכלוסיית המנהלים המקצועיים או מנהלים בעלי כובע ניהול מקצועי, קיים צורך במודל ייעודי אשר יגדיר להם את תפקידם וינחה אותם באופן בו הם מובילים תהליכים מקצועיים בארגון, ומפתחים מקצועית את האנשים ואת עצמם.
מודל אמ״י בנוי משלושה מרכיבי תפקיד בניהול המקצועי:
אינטגרטור: מבצע אינטגרציה מקצועית בראייה אנליטית
מחדש: מביא ערך מוסף מקצועי חדשני
יועץ: מייעץ כמומחה המטפל באתגרים מקצועיים
מודל אמ״י הפך לשפה ניהולית שגורה בארגונים בהם הוטמע.
המודל הוא תהליכי: ברגע שהמנהל מבצע אינטגרציה מקצועית (בראייה אנליטית מדויקת של פתרון בעיות או שיפור מתמיד), הוא מייצר חדשנות מקצועית וכתוצאה מכך נתפש כמומחה והופך להיות יועץ לגורמים הרלוונטיים השונים.
כModeling לגמישות הפדגוגית, ההצעה היא לקיים את הפיתוח המקצועי למנהלים הנבחרים להוביל חדשנות בלמידה בעיר ירושלים, במוזיאון היכל שלמה (מותנה באישור ובחסות מרכז פסג״ה מנח״י). ההצעה נבנתה בשיתוף מנהלת המוזיאון ומנהלת ההדרכה.
היכל שלמה (הממוקם בסמוך למרכז הפסג״ה) מהווה מרכז למורשת היהדות. המוזיאון לאמנות יהודית ע"ש סר אייזיק וליידי וולפסון, שוכן במרומי "היכל שלמה" בלב ירושלים. המוזיאון עוסק בזהות ישראלית ויהודית, באמצעות תצוגות קבע ותערוכות מתחלפות בנושאים שונים: מורשת ויודאיקה, סמלים וזהות יהודית, היסטוריה תרבותית ומקומו של החפץ בתרבות הישראלית. 
בל"ג בעומר שנת התשי"ח (1958) נחנך בניין היכל שלמה- בית המרכז הרוחני-לשכת הרבנות הראשית לישראל.
החיבור בין המבנה בעל המשמעות ההיסטורית לתכולת המוזיאון, מייצר מרחב למידה אידיאלי לנושא המנהיגות והניהול על פי מודל אמ״י.
בכל מפגש ילמדו המנהלים שלבים שונים במודל אמ״י (בשילוב למידה משמעותית), ויתרגלו אותו דרך החפצים המוצגים במוזיאון.
באופן מיוחד תתאפשר גישה ישירה של המנהלים למוצגים, למטרת למידה ומחקר (גמישות אוצרתית).
שיטת לימוד חדשנית זו, של חפץ מוביל לערך מנהיגות, מתבססת על מודל OVBL (מודל ללמידה מבוססת חפץ-ערך OVBL: OBJECT-VALUE BASED LEARNING), והיא מהווה Modeling לחדשנות בלמידה.
דוגמה ללמידה מבוססת חפץ ערך למנהיגות:
חפץ: מנורת וורשה- ערך לניתוח מנהיגות רב הקהילה בוורשה.
(מנורת חנוכה לבית כנסת, וורשה, פולין, המאה ה-18 פליז יצוק מתנת מרגרט ונר-גרן, שוודיה, 1960.)              
מנורה זו הינה אחת משתי מנורות חנוכה שעד פרוץ מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 הייתה מוצבת בבית הכנסת הגדול בוורשה שברחוב טלומצקה. לפני שהנאצים הספיקו להפציץ ולהחריב את בית הכנסת במלחמת העולם השנייה, הצליח רב הקהילה להביאן למסתור תת-קרקעי וביקש מהשגריר הפולני בשוודיה באותו הזמן למכור אותן תמורת סכום גבוה כדי לעזור לפליטים היהודים לברוח מורשה.
הדילמה על פי מודל אמ״י:
האם מכירת סמל יהודי, המשמעותי כל- כך לקהילה, הוא בראייה אינטגרטיבית נכונה של התהליכים ההיסטוריים המתרחשים מסביב, והאם החלטה המנהיג מחדשת?

תוצרי תהליך הלמידה יוצגו באתר מרכז הפסג״ה בשיתוף האתר הווירטואלי של המוזיאון ויהוו כלי פדגוגי להמשך תהליך הלמידה בבתי הספר ובמחוז.
מיקום הפיתוח המקצועי במוזיאון, מייצר Modeling לגמישות פדגוגית וחדשנות בתהליכי פיתוח מקצועי של עובדי הוראה.
משמעותו של המבנה, מיקומו ותכולת המוזיאון מהווים מקור השראה לתהליך חדשני.



תגובה 1: