יום שישי, 3 ביולי 2015

מודל פירמידת Hub חינוכי: יצירת תרבות של שגרת חדשנות בחינוך

פירמידת Hub חינוכי היא קונספט ליצירת תרבות עירונית, של שגרת חדשנות.
Educational Hub Pyramid EHP
הHub החינוכי העירוני הראשון מסוגו בעולם, יוקם בעיר רמת-גן.
הHub החינוכי העירוני יוקם במרכז הפסג״ה בעיר ויהווה מודל מוביל ומלווה לתרבות החדשנות בחינוך בעיר.

הקונספט פותח ע״י צוות מומחים ממרכז הפסג״ה רמת-גן, כמענה לצורך שעלה מחזון העיר רמת-גן כמובילה חדשנות בחינוך, מייצרת תהליך אינטגרטיבי רב-גילי ומעודדת ביטוי אישי.
הצורך החינוכי היה להפוך את כל יוזמות החדשנות הקיימות בעיר זה שנים, בצורת פרויקטים, לתרבות: שגרת חדשנות עירונית.  
במרכז הפסג״ה הוקם צוות מומחים מלווה תהליך, אשר אליו יצטרפו בהתאם לצורך, מומחי תוכן ותומכי מערכות מידע. התהליך הוא בהובלת מחלקת החינוך בעירייה בשיתוף מלא של מפקחים ממשרד החינוך.
  
Educational Hub Pyramid EHP
פירמידת Hub חינוכי היא פירמידה משולשת המורכבת מארבעה קודקודים:
1.   קהילה לומדת
2.   למידה Online
3.   שגרת חדשנות
4.   Hub רמת-גן (מרכז פסג״ה)

פירוט תהליך ההקמה:
שלב 1:
לאחר שלב ההשקה בכל מערכת החינוך בעיר: טרום יסודי, יסודי ועל יסודי במסגרת ימי הערכות, יגויסו לתהליך 9 בתי ספר.

כל המנהלים יעברו 4 מפגשים של האוניברסיטה הסינגולארית עם הצוותים המובילים שלהם, בכדי לזהות את הצורך הספציפי לבית ספרם ולהגדיר מהי שגרת החדשנות, התהליך אותו הם רוצים להוביל בבית ספרם.
בשלב זה מוקם הקודקוד הראשון בפירמידה. קודקוד זה נקרא קודקוד הקהילה הלומדת: נוצרת קהילה לומדת של המנהלים ואנשי הצוות המוביל ונבנים מנגנונים תומכים, כולל מוביל לקהילה בHub.

שלב 2:
בשלב השני יהפוך התהליך שנבחר לכל בית ספר ל״מוצר״ דרך מתודולוגית הDesign Thinking. מתודולוגיה זו תלמד דרך למידה Online. למידה Online היא הקודקוד השני בפירמידה. התשתית ללמידה Online, הובלתה וניהולה יתרחשו בHub.

שלב 3:
בשלב השלישי יוקם התהליך הנבחר על Dashboard בHub ויהפוך לשקוף, מואר וגלוי לעיני כל. מסך זהה יוקם בחדר מנהלת אגף החינוך בעירייה, לקבלת תמונת מצב עדכנית Online לתהליך, בראייה אינטגרטיבית עירונית. מסך זה מהווה את הקודקוד השלישי בפירמידה.

שלב 4:
בשלב זה יוטמע התהליך בבתי הספר, ליצירת תרבות של חדשנות. כל מנהל יטמיע תרבות זו בבית הספר שלו. שלב זה יבוצע בעזרת המודל של Kotter להובלת שינוי תרבותי. ההטמעה תלווה על-ידי מומחי תוכן רלוונטיים עד לשלב יצירת התרבות החדשה. כך תושלם הפירמידה על-ידי יצירת הקודקוד הרביעי: שגרת חדשנות.
  
סיכום:
הHub יהפוך למרחב פעילות לקהילה הלומדת, ללמידה Online ולשגרת חדשנות חינוכית עירונית: כל בית ספר שיהיה מעוניין לאמץ שגרה קיימת או לייצר חדשה, יבצע זאת דרך הHub. מנהל בית הספר והצוות המוביל יקבלו לאורך כל התהליך תמיכה מהקהילה הלומדת, מהלמידה Online, במפגשי 1:1 פרונטאליים או א-סינכרוניים עם מומחים, וייעוץ בבית הספר עצמו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה