יום שבת, 18 ביולי 2015

מחאת עובדי הקבלן תסתיים במהפכה תפישתית: אנתרופוציאליזם


על פי Anthropocialism האנתרופוציאליזם, הבורגנות בחסות הקפיטליזם השתלטה על המדינה ומנצלת אותה רק לטובת האינטרסים שלה. נוצר קשר ישיר בין הבורגנות למנהיגות הפוליטית וכתוצאה מכך הבורגנות הולכת וצוברת יותר ויותר הון. במקביל מתרחש תהליך של שחיקת שכר העובדים במיוחד אצל ״עובדי קבלן״.
עובדי קבלן הם חסרי זכויות סוציאליות כמו קביעות, ימי חופשה, מחלה, ופנסיה. שלילת זכויות היסוד שלהם מוזילה את עלות העסקתם ומוחקת את זהותם האנושית. עובדי הקבלן המנוצלים הופכים יותר ויותר "שקופים": הם מאבדים את זהותם וזכויותיהם כבני אדם. היחס אליהם הוא כמו אל חפצים אשר ניתן להזיז ממקום למקום. יחס זה גורם לדה-הומניזציה, יחס לא אנושי כלפיהם.

ניכור זה הפך להיות גם נחלתם של בעלי המפעלים ובעלי ההון שנעשים אף הם מנוכרים לעצמם כבני אנוש: כל מה שמעסיק אותם הוא הגדלת הרווח והעצמת ההון שברשותם. הם מזהים את ייחודם או משמעותם דרך הונם בלבד. הם לא מצליחים לראות את עוצמתו של העוול החברתי שהם אחראים לו כאשר הם מעסיקים עובדי קבלן.
מטרת האנתרופוציאליזם להחזיר לאדם באשר הוא את זכויותיו ואת זהותו הייחודית, לכן נקרא הזרם החדש אנתרופו (Anthropos) אדם, בשילוב עם סוציאליזם: אנתרופוציאליזם. 

איך נוצרים עובדי קבלן שקופים?
1.   ככל שעובדי הקבלן מנוצלים יותר, נמחקת זהותם הייחודית: הם עצמם מזדהים עם מוצר עבודתם, מתרחקים ממהותם, ובסופו של דבר, מתנכרים לעצמם ולטבעם כבני אנוש.
2.   בכדי להחזיר לעצמם את זהותם הייחודית הם רוכשים עוד מוצרים ומנסים בעזרתם לעצב את זהותם. הדבר מגביר את הצריכה, מגדיל את הייצור ומוחק לחלוטין את זהותם האותנטית הייחודית של עובדי הקבלן.
3.   עובד הקבלן הופך להיות לצינור שמייצר וצורך מוצרים ללא שום משמעות אמיתית. הוא נעלם בתהליך והופך להיות צינור שקוף. הקפיטליזם אפילו לא מייצר אצל עובד הקבלן אשליית בחירה: הוא נותן לו משמעות כשעת עבודה ולא מעבר לזה.
הקפיטליזם מכריח את עובד הקבלן לתפוס את עצמו כחפץ שווה ערך כספי שעתי בלבד. הוא מאבד לחלוטין את צלם האנוש שלו. כך נמחק מהעובד כל הרובד הערכי והאותנטי שהיה קיים בו.
לאדם האותנטי יש אמת פנימית, המביאה אותו לנהוג כפי שהוא נוהג. מטרת האנתרופוציאליזם להחזיר לפועל את האותנטיות: את הזהות הערכית הייחודית. 

הפתרון: אנתרופוציאליזם
הדרך היחידה למנוע מחיקה אנושית זו היא דרך העיקרון של האנתרופוציאליזם: האדם, בן האנוש, אמור להיות במרכז.
יש לעזור לעובד הקבלן לגבש את הזהות הייחודית שלו, לתת לו מענה לצרכיו השונים, לחדש עבורו ולאפשר לו ליישם את המענה מידית. על עובד הקבלן להרגיש כי משקיעים ומפתחים אותו באופן אישי.

סיכום 

במציאות היום כל דבר נמדד בכמה יש לשלם עבורו. הבורגנות ביטלה דרך טיפוח האנוכיות, את כל הערכים המוסריים הנעלים ששיקפו איזושהי תפיסה הומאנית של שותפות להוויה אנושית. נותר רק ערך חליפין: כמה כל דבר עולה. הבורגנות יצרה את המושג משאבי אנוש Human Resources, האדם כמשאב, חסר זהות ייחודית. עובד הקבלן מנוהל כשעות עבודה (Man month) ולא כיצור אנושי. יש לשקם בעזרת האנתרופוציאליזם את הערכים המוסריים שנעלמו ולהחזיר לעובדי הקבלן את צלם האנוש שאיבדו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה