יום שני, 15 ביוני 2015

תפישת החינוך על פי מודל אד״ם



תפישת החינוך על פי מודל אד״ם: אמת, דמיון ומוסריות, מחנכת לערך מעשי: Practical Value. החינוך הוא לערכים מעשיים על פי מודל משתתפי״ם ועל פי מודל אד״ם.
·      ערך אשר אינו מוביל למעשה, הוא חסר ערך. תפקידה העיקרי של מערכת החינוך היא לעצב לכל אדם מערכת ערכים או עקרונות, הנותנת בסיס להכרעות מנומקות בדבר ההתנהגות הראויה. מערכת ערכים או עקרונות, נותנת בסיס להחלטות מנומקות כאלה, שהן מעשיות בתוכנן.
·      כדי להוציא אל הפועל החלטה כלשהי בדבר ההתנהגות הראויה, אדם צריך רק לדעת מהי ההחלטה ולרצות לקיים אותה. "אידיאל מעשי" מבוסס על ערך מעשי- יודע ורוצה, משמע, יכול.
·      צירוף המושגים "אידיאל" ו"מעשי" הוא האתיקה למעשה, ההתנהגות הראויה. 

ערך הופך להיות משמעותי ורלוונטי רק כאשר הוא מלווה ביצוע, מיומנות או התנהגות (מוטורית ו/או שכלית).

קיימים שני סוגי ערכים מעשיים:
1.   ערכי יסוד/ ליבה
2.   ערכים מלווים/ לווינים.

ערך יסוד/ ליבה הוא ערך אינטגראלי הוא ערך על, ערך מטה.
קיימים 3 ערכים אינטגראליים על פי מודל אד"ם:
1.   אמת: החיפוש האינסופי אחר האמת האישית והקולקטיבית.
2.   דמיון וייחודיות: הצורך לחדש ולהביא כל הזמן את הייחודיות לידי ביטוי.
3.   מוסריות: שמירה על אמות מידה והתנהגות על פי קוד המוסר החברתי.

מודל משתתפי״ם מציג 7 מיומנויות של המאה ה21 ויתרונו באינטגרציה ביניהן:
מיומנות טכנולוגית- שליטה בכל המערכות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות
שיתוף פעולה- תפקידים בצוות, מיומנויות עבודת צוות, הדדיות, השפעה והנעת אנשים בצוות 
תקשורת- מיומנויות ניסוח מסר, תקשורת בינאישית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים
תודעה גלובלית- ראיה של תהליכים חוצים עולם, זיהוי מגמות גלובליות, הבנת המורכבות הבינתרבותית, יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית)
פתרון בעיות- מיומנויות חקירה, חשיבה מונעת ויוזמת, מציאת סיבת השורש ומתן פתרון ארוך טווח 
יצירתיות וייחודיות- חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות
מחשבה ביקורתית- הטלת ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה והתחדשות

בהתאם ל-7 מיומנויות המאה ה21 על פי מודל משתתפי״ם קיימים 7 ערכי מלווים:
1.   מ- מוגנות ברשת: צנעת הפרט וכבוד האדם
2.   ש- סבלנות, רעות ואחווה: אורך רוח ולקיחת אחריות על האחר והקולקטיב.
3.   ת- יושרה ואמינות: הלימה בין המחשבה, הדיבור והמעשים. הימנעות ממניפולציה שלילית.  
4.   ת- סובלנות וdiversity: קבלת האחר השונה ללא שיפוט וביקורת.
5.   פ- דבקות ואחריות: חתירה לפתרון הטוב ביותר תוך לקיחת אחריות מלאה על התהליך והתוצר. 
6.   י- אומץ ויוזמה: החיפוש אחר האמת בצורה אמיצה תוך התגברות על מכשולים אישיים וחברתיים תוך אמונה בצדקת הדרך. 
7.   ם- אתיקה ויושרה מקצועית: להפוך להיות תלמיד חכם: הטלת ספק ולמידה אינסופית מ״החכמים״, התלמידים והעמיתים. בתלמוד מסכת מכות: "הרבה למדתי מרבותי, ומחברי יותר מהם, ומתלמידי יותר מכולם". עקרון long learning life

פירוט הקשר בין ערכי העל לערכים המלווים:
אמת: חיפוש אינסופי אחר האמת לתבונה שלמה: השלמות השכלית מכילה בתוכה את מיומנויות פתרון בעיות ומחשבה ביקורתית. 
דמיון וייחודיות: שלמות הדמיון מושפע ממיומנויות דיגיטליות, תודעה גלובלית ויצירתיות. 
מוסריות ומידות מאוזנות: שלמות המידות באה לידי ביטוי במיומנויות השיתוף והתקשורת הבינאישית.

התוצר של תפישה חינוכית זו הוא אד״ם:
לומד הבקיא בכל מיומנויות ה21 על פי מודל משתתפי״ם, בונה את סולם ערכיו המעשיים לאור המיומנויות, ולאורך כל חייו מחפש את האמת תוך שימוש בדמיון ושמירה על אמות מידה של המוסר. 
  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה