יום שישי, 3 באפריל 2015

זמרת העם: יונית שקד גולן

הגדרה לזמרת העם: זמרת אשר שרה את קולו של העם- כל העם.
·      תפקידה לבטא בצורה ווקאלית את רוח התקופה ורוח העם בשירה.
·      בשירתה מבטאת את כאבו ואהבותיו של העם, את תחושותיו ומחשבותיו, את תסכולו ותקוותיו.
·      מבטאת את הלך רוח התקופה דרך ליבו של העם.
·      קונצנזוס באשר היותה זמרת של כל העם.
·      מזוהה עם כל זרמיו של העם וכל מגזר או קהילה מנסה לנכס לו אותה.


שקד גולן היא ילידת הארץ להורים ממוצא תימני וסורי, המתמחה בשירה עממית בהגשה אומנותית, בעלת קול מיוחד עם מנעד עשיר (מהקונטרה-אלטו ועד למצו-סופראן) בוגרת תואר אומן מהאקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים. סגנונה הוא עממי המבוסס על תשתית קלאסית, מקצועית, מגוונת.
היא בעלת מנעד קולי רחב, עשיר וקולה נובע מתוך הרגש ומגיע הישר ללבבות הקהל.
"אל הבמה עלתה אישה גדולה ומפוארת, עיניה שילחו ברקים של צחוק על סביבותיה וקול אדיר מילא את האולם. קול נהדר ומוזר: מצו-סופרן היכול לשיר אופרה אבל גם לדבר ברחוב. קול חריף ומלא גוונים, חולי מעט בכמה זוויות, חם, כהה, שוצף חיוניות. ויש בו תו ברור של מזרחיות. לא במבטא, לא בסלסולים מנייריסטיים, אלא באיזו גנטיקה אמנותית עמוקה. השירה הייתה בליווי פסנתר אבל היא לא משכה את השירים לכיוון השירה הקלאסית-אופראית, ומצד שני גם לא לכיוון הזמרה הבידורית. משהו אחר: אמנותי לעילא, אבל בצביון חדש. אם לא תובן במלה הזאת זחיחות, אטימות, דביקות, אלא ישירות, חושניות מאופקת, ורגישות דקה, אזי יש לומר עליו: ישראלי באמת וגם עכשווי מאוד.
אחד הדברים המפתיעים בנוכחותה ובדרך פרשנותה של שקד-גולן, הוא העדר הפחד מפני הרגש הטמון בשירים. אין המדובר באיזה יגון כפייתי חלילה, או בנטייה לאנקות כאב ותשוקה בפתח כל פראזה, אלא בהטענה אמינה וגלויה מאוד של רגש בכל מלה, בטעם רב ובמידה(!). למרות יופיו הרב של הקול, אין בשירתה מן הנרקיסיות.
משהו בפשטות ובעוצמה של הקול הזה חיברו את הדיבור לאמנות הנעלה באמת שהייתה וישנה בזמר הישראלי."
אריאל הירשפלד/ בין דבקות לדביקות.

שקד גולן מופיעה כסולנית עם תזמורות מהטובות בארץ, ביניהן: התזמורת הפילהרמונית, התזמורת הקאמרית הקיבוצית, הסימפונייטה הישראלית ב"ש ותזמורת הבמה-חולון. שרה תחת שרביטם של טובי המנצחים כגון: מנדי רודן, ירון גוטפריד, רוני פורת, איתן גלוברזון, מנחם נבנהוייז, טליה אילן ומיכאל וולפה ועוד.
היא חלק מהעם, אינה מעליו, היא זמינה ומושגת אך עדין נחשבת לקולו של העם.
היא מלכדת את העם, אינה מפחדת להביע את דעותיו וקולו, אינה משויכת לשום זרם או סיעה פוליטית, עדתית, מגזרית או מגדרית.
היא נועדה להיות שליחת ציבור של העם ובשביל העם!

שקד גולן מייצגת את העם בארץ ובעולם. ראייתה היא ראייה גלובלית ולכן שירתה פונה אל העם ומחוצה לו. שקד גולן, זוכת פרס ההשראה בתחרות הבינלאומית למוסיקה יהודית באמסטרדם לשנת 2010.
השתתפה בין השאר בהפקות שונות של האופרה הישראלית, תחת שרביטם של גדולי המנצחים: דניאל אורן, לורין מאזל, ואלרי גרגייב, זובין מהטה, ועוד.
שקד גולן בקיאה ושולטת ברפרטואר השירים ההיסטוריים אשר מהווים מעצבי תרבות לעם. היא מושפעת מעמודי התווך במוסיקה הישראלית ומתייחסת אל יצירתם כבסיס ליצירתה הנוכחית. שרה בקונצרטים המופקים על ידי ד"ר גילה פלם בספרייה הלאומית בירושלים כחלק מאיסוף ושימור של מוסיקה ישראלית. 
בפרויקט מיוחד, הקליטה דיסק ובו שניים עשר שירים ללחנים לא מוכרים של סשה ארגוב.
מופיעה בפסטיבלים כגון "פסטיבל למוסיקה ווקאלית" באבו גוש, "פסטיבל אישה" בחולון, הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה יהודית באמסטרדם ובעוד פסטיבלים אחרים בארץ ובעולם. לקחה חלק בסדרת קונצרטים אותם הפיק וניהל מיכאל וולפה, בפסטיבל "צלילים במדבר", ביניהם ערבים משירי וילנסקי, משירי מרדכי זעירא, משירי דוד זהבי ומשירי אלתרמן. 

היא שולטת בסגנונות השונים של זמרות העם מן העולם ומחוברת לרוח הגלובאלית של זמרות העם:
שקד גולן עוסקת במוסיקת נשמה המחברת בין העממי לקלאסי ומופיעה ברחבי הארץ בין תוכניותיה בעלות הרפרטואר העשיר גם התוכניות:
"גדולות מהחיים"- משיריהן של הדיוות הגדולות בארץ ובחו"ל.
"ניחוח השושנה"- מחווה לשושנה דמארי ולשיריה.
"הזמרת מטוקומאן"- מחווה למרסדס סוסה. 
מיסה קריאולה בנוסח של מרסדס סוסה. 
הופעתה ייחודית, אינה משויכת לז'אנר מסוים, אך סגנונה האקלקטי מייצר זהות חדשה. היא בעלת נוכחות בימתית כובשת וסגנון הגשה ייחודי מובהק.
ייחודה באותנטיות הווקאלית שלה. 
היא צנועה ואינה מחפשת כבוד או שררה.
שרה גם כסולנית של אנסמבל "חולות נודדים" (קונטרבאס – אורה בועזסון- חורב, גיטרה ועיבודים – אודי חורב, כלי הקשה- חיים פסקוב), במסגרת פעילותם יצא התקליט "מעברים" (שירים ישראלים משנות השלושים עד השישים בעיבודים  אתנו-ג'אזים). 
לא מזוהה עם משרד הפקות או חברת פרסום ספציפיים.

שקד גולן מבטאת באופן הגשתה את שורשיה הישראלים: מקורות אתניים שורשיים והשפעות היוצרים השונים.
אחת הדוגמאות המובהקות לשירת העם של שקד גולן, הוא המופע ״נשימת האדמה״:
שקד גולן לוקחת את המאזין למחוזות של געגוע. במיוחד לערב, כתב רמי הראל עיבודים אתנו-ג'אזיים לשירים שהושפעו מהלחנים הערבים מזרחיים, בהם פגשו המלחינים שבאו ארצה.
"לא לחינם נקרא המופע "נשימת האדמה". העמקים וההרים, המעיינות והנחלים, השדמות והרגבים – בעולמו של הזמר העברי אלה אינם פריטי נוף דוממים, מסגרת לפעולתו של האדם, אלא גופים חיים ונושמים, מושא לכמיהותיו העמוקות ביותר.
את הרגש העז הזה אפשר היה לחוש בשירתה הנהדרת של שקד גולן – שירה עמוקה, בהירה, חיונית, מדויקת, מלאת הבעה ונטולת מניירות."
בן שלו "גלריה"/ "הארץ"

https://youtu.be/0qXrSfzz7OA

"מוזיקה היא חוק מוסרי – היא נותנת כנפיים לשכל, נפש ליקום, מעוף לדמיון, קסם לעצבות, חיים לכל" – אפלטון.

בימים אלו עובדת שקד גולן על חומרים מקוריים המבטאים את כאבו של העם, את שמחותיו ומצוקותיו. רוחו של העם היא השירה. השירה העממית של שקד גולן היא הביטוי העכשווי לרוחו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה