יום שני, 29 בדצמבר 2014

SYNCHRONUOS LEADERSHIP מנהיגות בדור המילניום: מנהיגות סינכרונית ולמידה אנתרופוגוגית

כיום ידוע שהתרבות משתנה במהירות, לכן על המנהיגות הסינכרונית להיות תהליך שנמשך כל הזמן ובמהלכו יש להוביל אל הבלתי ידוע ולא להוביל דרך הידוע. לדור המילניום מאפיינים ייחודיים ולכן על המנהיג הסינכרוני להוביל אותו דרך עקרונות האנתרופוגוגיה. האנתרופוגוגיה היא תיאוריה מובהקת להוראת האדם המבוססת על ארבע הנחות יסוד.

הנחות היסוד של האנתרופוגוגיה:
1.            האדם כלומד עצמאי: תפיסת האדם את עצמו כישות עצמאית. האדם רואה עצמו כמי שמכוון את עצמו מבחינה עצמית, בוחר מה ללמוד, כמה ואיך.
·      הנחת יסוד המשתמשת במאפיין הנרקיסיסטי של הדור.
2.            הלמידה כמותאמת לצורכי האדם: האדם מוכן ללמידה כאשר הוא זקוק לה, היא קשורה למשימותיו ולתפקודו היומיומי והחברתי. הוא רואה בלמידה כמשרתת מטרות בתהליך התפתחותו האישית.
·      הנחת יסוד הנותנת מענה לגישת ב"מגיע לי" של הדור.
3.            הלמידה כמחדשת: בעידן הדיגיטאלי בו קיימת זמינות כמעט מלאה של המידע ברשת, על הלמידה לחדש לאדם. האדם מגיע עם מטען של ניסיון חיים שהופך למקור משמעותי ללמידה, ויש צורך לחבר את הלמידה הנוכחית לידע ולניסיון הקודם שלו.
·      בעידן הדיגיטאלי בו קיימת זמינות כמעט מלאה של המידע ברשת, על המלמד לחדש לאדם.
4.            הלמידה כנותנת מענה מעשי: המניע העיקרי ללמידת אדם הוא פתרון בעיות וסקרנות. לאדם יש צורך ביישום מיידי של החומר, ולכן הלמידה תהיה יותר ממוקדת אם תיתן מענה לבעיה הדורשת פתרון בנושא מסוים.
·      למידה אשר אינה ניתנת ליישום מיידי נתפסת כבזבוז זמן.

נבנו 7 כישורים למנהיג הסינכרוני המבוססים על הנחת היסוד המתייחסת להערכה העצמית הגבוהה של בני דור המילניום.
1. בעל תודעה דיגיטלית- בעל שליטה בכל המדיות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות.
2. מוביל דרך שיתוף פעולה- מחלק תפקידים בצוות, בעל מיומנויות עבודת צוות. מקפיד על הדדיות (reciprocity), השפעה והנעת אנשים בצוות. 
3. בעל כישורי תקשורת- מודע לכוחה של תקשורת ההמונים. מיומן בניסוח מסר, תקשורת בינאישית גלובלית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים.
4. בעל תודעה גלובלית- רואה תהליכים חוצים עולם, מזהה מגמות גלובליות, מבין את המורכבות הבין-תרבותית ובעל יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות).
5. מומחה בפתרון בעיות- בקיא במיומנויות תחקיר, PDCA, בעל חשיבה מונעת ויוזמת, פנומנולוגיה.
6. יצירתי- בעל חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות, מלווה באומץ רב ללכת בשונה ובניגוד לפחדיו האישיים ולדעות מסביבו. מנהיג שיוצר משהו ביוזמתו ובכוונה תחילה.
7. בעל מחשבה ביקורתית- מטיל ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה וחדשנות. מוביל בצורה זו חדשנות: הפקת דבר מה חדש, או משפר, או שני הדברים גם יחד מכל מצב נתון.
דרך החדשנות הוא מביא תועלת גלובלית לעולם.

בני דור המילניום בעלי מאפיינים המתאימים למאפייני אדם בוגר, אך הם אינם מבוגרים. לכן הגישה הפדגוגית (חינוך ילדים) והגישה האנדרגוגית (חינוך מבוגרים) אינן מתאימות יותר. האתגר המנהיגותי היום, הוא הסתגלות למציאות היומיומית המשתנה. יש לעבור לגישה במנהיגות השמה את האדם במרכז, הגישה האנתרופוגוגית.
הגישה האנתרופוגוגית מותאמת לעולמם הנרקיסיסטי, כי היא שמה את האדם במרכז. הגישה מתייחסת לכל אחד כאדם ללא תלות בגילו. היא ממנפת את הנרקיסיזם כמניע עיקר להנהגה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה