יום שבת, 20 בדצמבר 2014

איך לגדל מנהיגים חינוכיים

"מנהיג טוב מכשיר מנהיגים חינוכיים." (ניר גולן 2014)


הצורך במנהיגות חינוכית עולה בצורה קיצונית במאה ה-21 המתאפיינת בשינוי מתמיד שהפך לשגרה. לדור המילניום ישנם מאפיינים ייחודיים אשר בשילוב עם הלמידה הדיגיטלית מייצרים אתגרים חינוכיים הדורשים מנהיגות חינוכית איתנה אך שונה מהקיימת היום. מנהל בית ספר עובר ממנהל מקצועי בתחום הפדגוגיה: מנהל אנשים ומשימות ומדריך עובדי הוראה, למנהיג מתכלל (אינטגרטיבי), מחדש (מייצר פתרונות חדשים לסיטואציות מורכבות) ומשמש כיועץ מומחה אמין לסובבים אותו.
נדרשת מנהיגות לא בסגנון מסוים או חד ערכית, אלא מנהיגות מצבית: מנהיגות מותאמת מצב ולא מותאמת מנהיג.
המנהיגות המצבית רלוונטית לסיטואציה או תקופה מסיימת ומשלבת בתוכה תמהיל של מספר סגנונות מנהיגות בהתאם ל:
1.   מורכבות הסיטואציה
2.   מאפייני השותפים לה
3.   טווח קצר מול טווח ארוך
4.   מאפייני המנהיג עצמו
ככל שלמנהיג החינוכי יהיה רפרטואר גדול של סגנונות מנהיגות ושליטה מרובה יותר בכל הסגנונות הוא יצליח לבצע התאמה זו בצורה מהירה יותר ומושכלת יותר.

5 מרכיבים למנהיגות חינוכית:
1. חזון בית סיפרו / אני מאמין ניהולי
2. אבני דרך: תכניות לימוד, תכניות חברתיות פורמליות והלא פורמליות
3. יוזמה: ראיית הנולד והובלה קדימה
4. אומץ: היכולת להתגבר על קשיים ואתגרים בנחישות, בשונה מהמוסכם והמקובל
5. תקשורת בין אישית: בעיקר כריזמה ודוגמה אישית 
*ענווה

קיימים שישה סגנונות ניהול (דניאל גולמן, 2002)
1.   ערכי/ אידאולוגי
מנהיג בעל חזון, מעורר השראה, בעל חזון בית-ספרי וערכים. יודע בצורה ברורה מהי הדרך, מהו הכיוון, רואה קדימה את התמונה המלאה ולא נשאב לפרטים. הפרטים אינם מעניינים אותו: הוא יזהה נקודות מכשול בדרך, הוא יתריע במבט קדימה, אך לא יתעסק בפתרון, הוא מתעסק בחזון. רוב נאומיו יהיו נאומי חזון בית הספר, יציג את ערכיו ויזואלית בחלל בית הספר, יתחרה ב"פרס החינוך" ויחבר כל עשייה חינוכית לחזון ולערכיו. מתווה כיוון ומנהל לטווח הארוך. אנשים יגידו עליו שהוא לא תמיד מחובר לקרקע אך ילכו אחריו כי יסחוף אותם באמונתו. צריך אנשי משימה תחתיו אשר יעזרו לו בניהול השוטף. יקרא ספרות מקצועית רבה המתעסקת בפילוסופיה של החינוך- פני החינוך לאן...
·      סגנון לטווח ארוך
עליו לשפר:
סגנון משימתי/ מקצוען בעזרת תכנון, בקרות , כלים לניהול פרויקטים ורשימת משימות לביצוע.

2. מאציל
מציג את המשימה/ המטרה, לוח זמנים, כלי בקרה וניהול. משאיר בידי הצוות את אופן ביצוע המשימה וחלוקת העבודה. הוא אינו מורה על הפתרון או הדרך ואינו מחלק את המשימה לתחומי אחריות. הוא מעודד את הצוות לנהל את המשימות בעצמו. רואה את עצמו ואת כל חברי הצוות כסמכות מקצועית במשימה- שווים בין שווים. מייצר אחריות משותפת להצלחת המשימה ועצמאות אצל האנשים. מתפקד בעיקר בפתרונות ותהליכים לטווח הארוך. לדוגמה: ייתן לצוות לבנות תכנית חברתית לאורך השנה, טיפול בפרויקט בנושא שנתי או שיתוף פעולה עם מוסד נוסף.
·      סגנון לטווח ארוך
עליו לשפר:
סגנון מקצוען: להיות נוכח במשימה בפרטי פרטים עם הצוות ולהכתיב את הקצב.

3. מקצוען בניהול חינוך
מציב רף סטנדרטים גבוהים ונמצא תמיד בראש המשימה, הוא המוביל, הוא מכתיב את קצב ההתקדמות. הוא יוצר תלות מקצועית של הכפופים לו בנוכחותו, אך מצד שני הוא מושא להערכה ומקור להזדהות. הוא מקצוען מוצלח בניהול משימות לטווח הקצר, מקצוען אשר חושב לטווח הארוך "יסמן" את האיש אשר יחליפו ויטפחו, בכדי לאפשר לשניהם להתקדם. לעיתים נוטה לתחרותיות. לדוגמה: מעורב לפרטי פרטים בהכנה ובהובלת טיול שנתי, טקסים בבית ספר וישיבות פדגוגיות- מנהל ומוביל את כל הפעילויות עד לפרט האחרון.
·      סגנון לטווח קצר
עליו לשפר:
סגנון מאציל/ חונך: להוביל על ידי שאלות בלבד, לחלק תפקידים ולבצע בקרה מרחוק. 

4. משימתי
תמיד יהיה ממוקם על במה, בראש שולחן או במיקום אסטרטגי אחר בעל שליטה. חשוב לו תמיד לראות את התמונה המלאה, להיות בשליטה ובהתאם לתת הנחיות ברורות וחד משמעיות לאנשים מסביבו. הוא מצפה למילוי מהיר, מדויק ומיידי של הנחיותיו. אינו סובל טעויות או עיכוב במילואן. הוא משיג תוצרים איכותיים בלי להיות מעורב בפעילות עצמה.
לדוגמה: במהלך טיול שנתי יבקש דיווח כל שעה על הנעשה, כל אירוע חריג יטופל על פי הנחייתו, יש לו נהלים ברורים לכל מצב. מבצע תדריכים מדויקים לפני כל משימה. עובר, מעיר ומעביר ביקורת מלווה בהנחיות ברורות מה לתקן ולשפר במיידי (במהלך הכנות לטקס או מסיבת סיום).
·      סגנון לטווח קצר
עליו לשפר:
סגנון ערכי/ חונך: גיבוש חזון ונקודת מבט לטווח ארוך ולהוביל על ידי שאלות בלבד.

5. חונך  
שם במרכז את הלומד ותהליך הלמידה. מגדל את האנשים ונותן להם לגיטימציה לטעויות, על חשבון התוצרים. מייצר אנשים מקצועיים לטווח הארוך. לא תחרותי ואינו שם את עצמו במרכז אלא את הלומד. קשוב לצורכי הלומד ולמאפייניו, מתאים עצמו אליו. מתווה ללומד את הכיוון, אך מאפשר ללומד לבחור את הדרך המתאימה לו, באופן שבעזרתה ישיג את יעדיו. תומך ומשקף לאורך כל הדרך, מומחה בשאילת שאלות ובהקשבה פעילה, מוערך ואהוב על תלמידיו.
·      סגנון לטווח ארוך
עליו לשפר:
סגנון משימתי/ מקצוען בעזרת תכנון, בקרות , כלים לניהול פרויקטים ורשימת משימות לביצוע.

6. חברתי/ בין- אישי
מומחה בלהקשיב לכל מורה ומורה. דלתו תמיד פתוחה, מעורב בפרטים האישיים ומכיר כל מורה בבית הספר. מבצע הקשבה פעילה, מכיל, אמפתי, תמיד "אוזן קשבת". במקביל מזהה קונפליקטים בחדר המורים או בצוותים השונים, ומטפל בהם. משקיע בגיבוש צוות חדר המורים, אירועים חברתיים רבים, הגורמים ללכידות וגאוות שייכות לצוות. דואג להכרות האישית בין האנשים. זוכר ודואג לציין אירועים אישיים (ימי הולדת). מניע את אנשיו מהמקום החברי והבין אישי. לדוגמה: יבוא לבקר במהלך טיול שנתי ויזמין את כל הצוות לקפה ועוגה. יחגוג כל יום הולדת בחדר מורים, יזמן שיחות אישיות ופתרון קונפליקטים- מהווה הבורר.
·      סגנון ללא טווח
עליו לשפר:
סגנון משימתי/ מקצוען בעזרת תכנון, בקרות , כלים לניהול פרויקטים ורשימת משימות לביצוע.

"מנהיג טוב מכשיר מנהיגים חינוכיים." (ניר גולן 2014)

על המנהיגים היום לזהות את אותם אנשים בעלי כישורי ניהול/ מנהיגות. לעזור להם לזהות את סגנון הניהול החזק שלהם, לפתח יחד אתם את הסגנון המנוגד לו ובכך להעשיר את מגוון הסגנונות הניהוליים שלהם. לתרגל יחד אתם את מודל המנהיגות המצבית ליצירת מנהיגים חינוכיים איכותיים הנדרשים כל-כך כיום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה